„miniLOGIA grafika w Logo” to konkurs informatyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowany przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) na zlecenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Konkurs składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania graficzne w językach Logo lub Python (z zainstalowanym modułem turtle).
W serii artykułów przedstawię rozwiązania zadań w języku Logo, opracowane przeze mnie podczas przygotowywania się do konkursu. Jako środowisko, w którym opracowywałem rozwiązania zadań wykorzystałem zalecane przez organizatora oprogramowanie Logomocja-Imagine.
Zadanie 2
Wachlarz składa się z równo rozłożonych ramion o długości 300. Rysunek pomocniczy przedstawia zakończenie ramienia. Bok zamalowanego kwadracika ma długość 10. Lewy kwadracik zamalowany jest kolorem zielonym, prawy czerwonym. Napisz procedurę o nazwie WACHLARZ :n, która będzie rysowała takie wachlarze. Parametr :n oznacza liczbę ramion wachlarza i zmienia się w zakresie od 4 do 11.
Rozwiązanie:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 |
oto wachlarz :n cs pod ws 150 lw 90 opu powtórz :n [ram pw (180/(:n-1))] wróć już =================================================== oto ram np 300 lew pra ws 300 już =================================================== oto pra opu niech "bok 10 ws :bok*4 powtórz 3[ niech "a npw powtórz 2 [np (5-:a)*:bok pw 90] ] ukm "czerwony wielokąt [powtórz 4 [np :bok pw 90]] pod pw 90 np :bok*3 pw 90 np :bok opu już =================================================== oto lew opu niech "bok 10 ws :bok*4 powtórz 3[ niech "a npw powtórz 2 [np (5-:a)*:bok lw 90] ] ukm "zielony wielokąt [powtórz 4 [np :bok lw 90]] pod lw 90 np :bok*3 lw 90 np :bok opu już |
Wynik działania programu:
WACHLARZ