„miniLOGIA grafika w Logo” to konkurs informatyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowany przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) na zlecenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Konkurs składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania graficzne w językach Logo lub Python (z zainstalowanym modułem turtle).
W serii artykułów przedstawię rozwiązania zadań w języku Logo, opracowane przeze mnie podczas przygotowywania się do konkursu. Jako środowisko, w którym opracowywałem rozwiązania zadań wykorzystałem zalecane przez organizatora oprogramowanie Logomocja-Imagine.
Zadanie 1
Napisz procedurę KWADRATY, po wywołaniu której powstanie rysunek taki jak poniżej. Wszystkie kwadraty tworzące rysunek są jednakowej wielkości. Rysunek powinien być możliwie duży i na środku ekranu.
Rozwiązanie:
oto kwadraty ca 85 już =================================================== oto ca :bok ukm "szary7 cs pod niech "pier pkw(:bok*:bok*2) niech "szer :bok*3+2*:pier lw 90 np :szer/2 lw 90 np :bok/2*3 opu lw 180 powtórz 2 [ rzadd :bok rzadg :bok] rzadd :bok wróć już =================================================== oto kawd :bok kw :bok np :bok pw 45 ro :bok np :bok lw 45 już =================================================== oto kawg :bok ro :bok pw 45 np :bok lw 45 kw :bok pw 90 np :bok lw 90 już =================================================== oto kw :bok wielokąt [powtórz 4 [np :bok pw 90]] już =================================================== oto ro :bok powtórz 2 [np :bok pw 45 np :bok pw 135] już =================================================== oto rzadd :bok kawd :bok kawd :bok kw :bok np :bok pw 90 np :bok pw 45 już =================================================== oto rzadg :bok kawg :bok kawg :bok ro :bok np :bok pw 45 np :bok pw 180 już
Wynik działania programu:
KWADRATY