„miniLOGIA grafika w Logo” to konkurs informatyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowany przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) na zlecenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Konkurs składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania graficzne w językach Logo lub Python (z zainstalowanym modułem turtle).
W serii artykułów przedstawię rozwiązania zadań w języku Logo, opracowane przeze mnie podczas przygotowywania się do konkursu. Jako środowisko, w którym opracowywałem rozwiązania zadań wykorzystałem zalecane przez organizatora oprogramowanie Logomocja-Imagine.
Zadanie 3
Napisz procedurę DRZEWO :ile :dl, po wywołaniu której będzie rysowane drzewo takie, jak na rysunkach. Każde drzewo składa się z pnia, jednego liścia na czubku oraz podanej wysokości. Parametr :ile oznacza wysokość drzewa, może on zmieniać się w zakresie od 8 do 15. Gałęzie na pierwszym poziomie od dołu są rysowane według następujących zasad: z prawej strony pnia jest gałąź o długości 1, z lewej strony gałąź ma losową długość. Najkrótsza taka gałąź składa się z dwóch liści, najdłuższa z :dl liści. Parametr :dl może zmieniać się w zakresie od 2 do 8. Kolejne gałęzie układają się przeciwnie do poprzednich, na przykład na drugim poziomie gałąź losowa jest z prawej strony, ta o długości 1 z lewej strony. I tak kolejno. Drzewo powinno być narysowane na środku ekranu, jego wysokość wynosi, co najmniej 400.
Rozwiązanie:
1 |
Wynik działania programu:
DRZEWO 8 7