„miniLOGIA grafika w Logo” to konkurs informatyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowany przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) na zlecenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Konkurs składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania graficzne w językach Logo lub Python (z zainstalowanym modułem turtle).
W serii artykułów przedstawię rozwiązania zadań w języku Logo, opracowane przeze mnie podczas przygotowywania się do konkursu. Jako środowisko, w którym opracowywałem rozwiązania zadań wykorzystałem zalecane przez organizatora oprogramowanie Logomocja-Imagine.
Zadanie 3
Napisz jednoparametrową procedurę/funkcję muszka, która będzie rysowała na środku ekranu muszki takie, jak na rysunkach poniżej. Parametr określa liczbę podwójnych kolumn niebieskich sześciokątów i może przyjmować wartości od 1 do 7. Wszystkie długości boków figur widocznych na rysunku pomocniczym są równe 7.
Rozwiązanie:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 |
oto muszka :ile cs lw 90 tr :ile wróć pw 90 tr :ile wróć już =================================================== oto cos :a pw 135 np :a lw 90 np :a lw 45 pomocniczy :a np :a pw 45 wielokąt [powtórz 4 [np :a lw 90] ] lw 90 np :a*2 lw 90 np :a wielokąt [powtórz 4 [np :a pw 90]] np :a lw 45 np :a lw 45 wielokąt [powtórz 4 [np :a pw 90]] np :a*2 lw 90 np :a wielokąt [powtórz 4 [np :a pw 90]] np :a lw 45 np :a lw 45 np :a*2 pw 45 już =================================================== oto cos2 :a pw 135 np :a lw 90 np :a lw 45 pomocniczy :a np :a lw 45 wielokąt [powtórz 4 [np :a pw 90] ] pw 90 lw 90 np :a*2 lw 90 np :a wielokąt [powtórz 4 [np :a pw 90]] np :a lw 45 np :a lw 45 np :a*2 lw 90 np :a np :a lw 45 np :a lw 45 np :a*2 pw 45 już =================================================== oto pierwsza :a opu pw 45 np :a lw 90 np :a pw 45 cos2 :a cos :a lw 135 np :a*2 pod =================================================== oto pomocniczy :a ukm "niebieski wielokąt [ np :a lw 45 np (:a*2) lw 90 np (:a*2) lw 45 np :a lw 45 np (:a*2) lw 90 np (:a*2) lw 45 ] np :a lw 45 np :a ukm "pomarańczowy wielokąt [ powtórz 4 [np :a lw 90] ] lw 90 np :a lw 45 np :a pw 45 wielokąt [powtórz 4 [np :a lw 90] ] lw 90 np :a lw 90 np :a lw 45 już =================================================== oto tr :ile niech "a 1 powtórz :ile [warstwa :a 7 niech "a :a+1] już =================================================== oto warstwa :ile :a powtórz :ile [pierwsza :a] pw 45 np :a*2 powtórz 2 [lw 45 np :a lw 45 np :a pw 90 np :a] powtórz (:ile*2-1) [ pw 90 np :a lw 90 np :a ] pw 90 np :a*2 lw 135 już |
Wynik działania programu:
muszka 7