„miniLOGIA grafika w Logo” to konkurs informatyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowany przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) na zlecenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Konkurs składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania graficzne w językach Logo lub Python (z zainstalowanym modułem turtle).
W serii artykułów przedstawię rozwiązania zadań w języku Logo, opracowane przeze mnie podczas przygotowywania się do konkursu. Jako środowisko, w którym opracowywałem rozwiązania zadań wykorzystałem zalecane przez organizatora oprogramowanie Logomocja-Imagine.
Zadanie 2
Napisz procedurę OKIENKO :a, po wywołaniu której, na środku ekranu, zostanie narysowany rysunek, taki jak obok. Parametr :a, oznacza długość boków zaznaczonych na rysunku. Zewnętrzna rama, będąca kwadratem jest większa od wewnętrznej ramy też będącej kwadratem o długość :a. Parametr :a może przyjmować wartości od 20 do 60.
Rozwiązanie:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 |
oto okienko :a tlo :a sr :a wróć już =================================================== oto kw :bok wielokąt [powtórz 4 [np :bok pw 90]] już =================================================== oto sr :a ukm "fioletowy5 pw 90 np pkw(:a*:a/2) lw 135 wielokąt [powtórz 4 [powtórz 3 [ np :a pw 90 np :a lw 90 ] pw 90 ws :a ]] już =================================================== oto tlo :bok ukm "fioletowy5 niech "bok2 (pkw(:bok*:bok*2))*3 niech "bok1 :bok2+:a cs pod ws :bok1/2 lw 90 np :bok1/2 pw 90 kw :bok1 ukm "błękitny5 np :bok/2 pw 90 np :bok/2 lw 90 kw :bok2 już |
Wynik działania programu:
OKIENKO