„miniLOGIA grafika w Logo” to konkurs informatyczny dla uczniów szkół podstawowych województwa mazowieckiego organizowany przez Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) na zlecenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Konkurs składa się z trzech etapów, podczas których uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania graficzne w językach Logo lub Python (z zainstalowanym modułem turtle).
W serii artykułów przedstawię rozwiązania zadań w języku Logo, opracowane przeze mnie podczas przygotowywania się do konkursu. Jako środowisko, w którym opracowywałem rozwiązania zadań wykorzystałem zalecane przez organizatora oprogramowanie Logomocja-Imagine.
Zadanie 1
Napisz bezparametrową procedurę/funkcję owoc, po wywołaniu której powstanie rysunek, taki jak poniżej. Wysokość rysunku wynosi nie mniej niż 400 i nie więcej niż 450. Wszystkie odcinki mają taką samą długość.
Rozwiązanie:
oto owoc cs pod ws 225 lw 90 np 112.5/2 pw 30 np 112.5 pw 30 opu ukm "czerwony warstwa 1 150 ukm "pomarańczowy warstwa 2 120 ukm "żółty warstwa 3 90 ukm "oliwkowy warstwa 4 60 ukm "zielony3 warstwa 5 30 już =================================================== oto warstwa :ile :kat niech "kat2 150-:kat niech "kat3 150-(180-:kat) powtórz :ile-1 [ romb :kat np 112.5 lw :kat2 np 112.5 pw 180-:kat] romb :kat powtórz :ile-1 [ pw :kat np 112.5 pw :kat2 np 112.5 pw 180 ] lw :kat2+30 ws 112.5 pw 180-:kat już =================================================== oto romb :kat wielokąt [powtórz 2[np 112.5 pw (:kat) np 112.5 pw (180-:kat)]] już
Wynik działania programu: